Hier vind je het antwoord
De PREM Paramedie is bedoeld om de kwaliteit van de paramedische zorg te meten vanuit het perspectief van de cliënt. PREM staat voor Patiënt Reported Experience Measure. Het wordt gebruikt voor landelijke benchmark, zorginkoop, keuze informatie voor de cliënt en interne kwaliteitsverbetering. Het gaat om de ervaring van de cliënt, niet over het bereikte resultaat.
Waar dien je zelf rekening mee te houden:
▪ Iemand dient minimaal 2 behandelingen te hebben gehad.
▪ Alle verplichte gegevens voor de dataverzameling zijn ingevuld (contactgegevens, geboortedatum, etc.).
▪ Cliënt heeft geen bezwaar gemaakt om mee te doen aan een onderzoek.
▪ Woonachtig in Nederland.
Alle cliënten die hier aan voldoen kun je uitnodigen en wij sturen hen de uitnodiging in geval:
▪ Het behandeltraject is afgelopen (er is een einddatum bekend), dan sturen wij een uitnodiging als dit ten hoogste 75 dagen is geleden.
▪ Het behandeltraject nog niet is afgelopen (geen einddatum ingevuld), dan:
▪ na 15 behandelingen in een jaar;
▪ of na 6 weken, maar eerder dan 75 dagen (+/- 11 weken);
▪ of aan het einde van het kalenderjaar.
▪ Wij zorgen ervoor dat niemand meer dan 2x per jaar wordt benaderd.
Het informeren van je cliënten verhoogt de bereidwilligheid van cliënten om mee te werken aan het onderzoek. Voor de AVG is het van belang dat cliënten worden geïnformeerd of dat het in je praktijk staat vermeld.
Omdat het een gericht onderzoek is voor het verbeteren van de verleende dienst en geen commercieel oogmerk heeft, kan het onderzoek zonder expliciete toestemming vooraf worden uitgevoerd. Er zijn verschillende mogelijkheden om jouw cliënten te informeren.
- Je kunt de flyer tonen in je praktijk om op die manier ook indirect cliënten te informeren. Download de flyer hier;
- Geef je een nieuwsbrief uit, dan kun je het PREM onderzoek hierin aankondigen;
- Bij nieuwe cliënten kun je hen informeren over de verwerking van de persoonsgegevens voor o.a. het PREM onderzoek.
Er is vooralsnog geen minimale eis aan het de respons. Om echter een goede benchmark (vergelijk) te krijgen tussen de verschillende aanbieders, wordt uitgegaan van een minimum van 50 respondenten per praktijk.
Dit betekent dat je alleen een benchmark zult ontvangen als er meer dan 50 respondenten zijn binnen een meetperiode (meestal 1 jaar).
Ja dit kan realtime in ons dashboard.
De resultaten zijn realtime in het Feeddex-dashboard beschikbaar. Je hebt dus altijd toegang tot de rapportage. Ben je je wachtwoord kwijt? Ga naar https://feeddex.nl/en klik op het loginscherm op ‘Wachtwoord vergeten?’
Wij voeren de metingen uit en delen de resultaten met:
- De praktijk, zodat deze inzicht heeft in de door de patiënt ervaren kwaliteit;
- Zorgprisma, deze verwerkt in opdracht van de zorgverzekeraars alle resultaten anoniem in een landelijke benchmark. Zorgverzekeraars kunnen deze resultaten gebruiken voor hun zorginkoop.
De praktijk informeert de cliënt over het gebruik van de resultaten door deze partijen. De praktijk maakt duidelijk dat de informatie volledig geanonimiseerd is, dit staat ook in de uitnodiging die wij naar de cliënt sturen.
Sommige zorgverzekeraars stellen verplicht dat praktijken de uitkomsten van de PREM meting publiceren op www.zorgkaartnederland.nl van de Patiëntenfederatie Nederland. Wij zetten daarom de resultaten door als de cliënt hier geen bezwaar tegen maakt én een compliment en/of verbetering is ingevuld. In het PREM onderzoek wordt daarom toestemming gevraagd aan je cliënt.
Jouw resultaten die op Zorgkaart Nederland geplaatst zijn kunnen getoond worden op jouw website. Als je de resultaten via aan widget op je website wilt publiceren dan kun je op de website van Zorgkaart Nederland vinden hoe dit moet.
De aanlevering van e-mailadressen kan via verschillende manieren, afhankelijk van de situatie in je praktijk: handmatig of via een koppeling. Als je gebruikt maakt van Evry of Nutrilink, dan kun je gebruik maken van de koppeling.
Het uitvoeren van de PREM Paramedie helpt je ook met het behalen van kwaliteitspunten in de categorie overige deskundigheidsbevorderende activiteiten. Per doelgroep (volwassenen, adolescenten en kinderen) kun je maximaal 10 kwaliteitspunten ontvangen per jaar indien er voldoende respons is. Voor de 5-jarige herregistratie kun je 40 van de 160 punten verdienen met de PREM. Klik hier voor meer informatie
Handleiding koppelingen en voorbeeld PREM-vragenlijst
Door een koppeling tussen Evry/EvryOnline en onze applicatie wordt de aanlevering en uitvraag van de respondenten gefaciliteerd. Het is mogelijk om vanuit EVRY direct patiënten door te zetten naar ons.
Zie voor meer informatie het te downloaden document.